Webinaarit

Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -hankkeen webinaareissa esitellään hankkeen toimintaa ja tuloksia. Webinaarit ovat suunnattu hanketoimijoiden lisäksi kaikille työelämäpedagogiikasta kiinnostuneille. Tarkemmat ohjelmat sekä linkit webinaareihin löytyvät tältä sivulta lähempänä tapahtuma-ajankohtaa.


Seuraava webinaari:

Torstai 23.1.2020, klo (8.45) 9.00–10.30

ONKO TYÖPEDAGOGIIKASTA TYÖELÄMÄN MAHDOLLISTAJAKSI?

— Mihin työpedagogiikka olikaan vastaus?

Arcada & Haaga-Helia ammattikorkeakoulu järjestävät (Työpaketti 2)

  • Pedagogisena fasilitaattorina Camilla Wikström-Grotell
  • Teknisenä fasilitaattorina Merja Alanko-Turunen

OHJEET JA HUOMIOITAVAA

Webinaariin ilmoittautuminen 20.1.2020 mennessä täällä.

Onko työpedagogiikasta työvalmiuksien mahdollistajaksi –webinaarissa on kaksi tavoitetta:

  1. Webinaarin jälkeen osallistujilla on ymmärrys työpedagogiikan moninaisesta jäsentelystä
  2. Osallistujat tunnistavat omasta työstään työpedagogisia paikkoja.

Osallistujat tuovat mukanaan tapauksensa työpedagogiikasta ennakkotehtävänä. Tehtäväksianto on: ota mukaan toimiva kokemuksesi työpedagogiikasta

Zoomin osoite:

https://arcada.zoom.us/j/234164013?pwd=Z0NncExIenFpd3ZNNFNCbzloYUxhUT09

  1. Ethän liity Zoomiin selaimella, vaan käytät Zoomin työpöytäversiota (edellyttää Zoom clientin asentamista). Pienryhmätyöskentelymme edellyttää myös, että pystyt puhumaan eli olethan varannut itsellesi rauhaisan paikan?
  2. Ole paikalla ajoissa - mieluusti ainakin 15 min ennakkoon teknisiä tarkistuksia (ääni ja kuva) varten.
  3. Toimi mieluusti läppärilläsi kuulokemikrofoniyhdistelmällä.
  4. Ota kännykkäsi tai tablettisi myös vierellesi, sillä joskus läppärillä et pääse, mutta näillä muilla pääsetkin mukaan! Mobiililaitteen ongelmana on se, että monenkaan verkkoympäristön tekniset ominaisuudet eivät toimi yhtä hyvin kuin läppäri/pöytäkoneella. Mutta jos saat ääni/kuvayhteyden mobiililaitteella, niin voit läppäriäsi käyttää esim. kirjoittamiseen.
  5. Ota mukaasi sitä virtuaalista kärsivällisyyttäkin – tätä jaloa taitoa tarvitaan aina verkkotyöpajoissa!

TERVETULOA!

OHJELMA

Aika

Ohjelma

Vastuuhenkilö

klo 8.45-9.00

Tekninen checking

  • tekniikka testataan osallistujien kanssa (kuva, ääni, chatti)

 

Merja Alanko-Turunen ja Camilla Wikström-Grotell

klo 9.00-9.10

Intro

  • webinaarin teema ja tavoitteet
  • käyttäytyminen webinaarissa (vastausvuorot, ryhmätyöt)
  • instruktio pienryhmätyöhön

Camilla Wikström-Grotell

klo 9.10-9.30

Pienryhmät: Työelämäpedagogiset tuomiset

  • työryhmät keskenään jakavat tuomisensa ja tiivistävät tuotoksen: Mitä työelämäpedagogiikka ratkaisi?
  • arvotaan vastaajaryhmä (vain yksi vastaus julkistetaan ääneen)

Camilla Wikström-Grotell 

klo 9.40-9.50

Töitä ja koulua – palaako pinna?

Hannun kysymys ryhmille: Miten työelämäpedagogiikkaa pitäisi kehittää tulosten valossa

1. opiskelijoiden työssäkäynnin osalta

2. niiden osalta, jotka eivät käy töissä?

Hannu Kotila

klo 9.50-10.00

Reflektio kysymyksestä:

  • 45 sekuntia aikaa kirjoittaa vastaus chatille
  • Hannu nostaa yhden ja pyytää perustelut

Hannu Kotila

klo 10.05-10.15

Opiskelijoiden työelämä – ja yrittäjämäinen osaaminen: käsitteiden määrittely

Kysymys ryhmille:

Millä muilla käsitteillä olisi hyvä etsiä aiempaa tutkimusta aiheesta? Onko teetetty opiskelijoilla työelämä- ja yrittäjyysosaamisen kehittymistä tarkastelevia kyselyjä? Miten on mitattu (esim. itsearviointi)?

Mari Suoranta

 

klo 10.15-10.25

Reflektio kysymyksestä:

  • 45 sekuntia aikaa kirjoittaa vastaus chatille
  • Mari nostaa yhden ja pyytää perustelut

Mari Suoranta

 

klo 10.25-10.30

 

                     

Koonti ja päätös –peilaus webinaarin otsikkoon!

 

Camilla Wikström-Grotell

 


Menneet webinaarit:

Tiistai 10.12.2019, klo 14.00–15.30

Syyslukukauden 2019 viimeissä webinaarissa esitellään Työpeda-hankkeen työpaketti 4:n "TYÖELÄMÄNÄKÖKULMA OPETUSSUUNNITELMISSA" toimintaa.

Ohjelma: 

Klo 14.00 Tervetuloa webinaariin – ohjelma ja orientointi, Sanna Brauer, (OY)

                  Työpedahanke ja ajankohtaiset asiat koordinaattorilta, Jouni Helin (JY)

Klo 14.10 Yleiset työelämävalmiudet opetussuunnitelmassa, Leena Nikander (HAMK) ja Eila Pajarre (TAU)

Klo 14.35 Portfolio oman osaamisen oivaltamisen välineenä, Kirsti Haihu (TY)

klo 15.00 Maisterin tutkinto tulevaisuuden rakennuspalikkana, Riku Hietaniemi (OY)

Klo 15.25 Eteenpäin Työpeda-kehittämisessä – keskustelua edellä kuullusta


Perjantai 25.10.2019, klo 9.00–10.30

Opiskelija ja yritys – tuote, tilaaja vai kumppani? TKI-toiminta osana koulutusta

Ohjelma:

9:00 Tervetuloa; lyhyt johdatus TKI-näkökulmaan, Markku Ikävalko (LUT)

9:05 Yksilölähtöisestä tilaaja-tuottaja -mallista yhteisölliseen työelämäyhteistyöhön, Ilkka Väänänen (LAMK)

9:25 Opiskelijan markkinointimalli - Wimma lab –videot, Marko Rintamäki (JAMK)

9:45 Qhealth – Opiskelijoiden innovaatioprojekti monen kurssikokonaisuuden osana, Antti Immonen (LUT)

10:05 Opiskelija keskiössä innovaatioprojekteissa: Itsensä ylittämistä yhdessä, Vesa Tuomela, Irma Kunnari (HAMK)

10:25 Kommenttipuheenvuoro: millä tavoin pedagogiikka näyttäytyy eri tapauksissa? Irma Kunnari (HAMK)

Tallenne: https://echo360.org.uk/media/337d5078-aef9-489b-8b3e-8cd31fe4ae1c/public


Perjantai 11.10.2019, klo 14.00–15.30

Syyslukukauden 2019 ensimmäisessä webinaarissa esitellään Työpeda-hankkeen työpaketti 3:n "Tuki ja ohjaus työelämäpedagogiikassa" toimintaa.

Alustava ohjelma:

Klo 14.00: Tervetuloa webinaariin – ohjelma ja orientointi, Arja Pakkala (JAMK)

                  Työpedahanke ja ajankohtaiset asiat koordinaattorilta, Jouni Helin (JY)

Klo 14.10: Mitä on työelämäpedagogiikka Oulun ammattikorkeakoulussa, Kati Korento (OAMK)

Klo 14.25: Osaamisen tunnistamisen työkalu – ePortfoliotyökalun pilotointi ja kehittäminen Åbo Akademissa, Charlotta Wendelin (ÅA)

Klo 14.40: Työelämäyhteistyö ja mentorointimalli, Jaana Ritsilä ja Teppo Karapalo (JAMK)             

Klo 14.55: Opintopolun urapohdintojen tukeminen, Leena Itkonen (HY) ja Leena Penttinen (JY)

klo 15.10: Ohjauksen uusien mallien pilotointi Arcadassa, Camilla Wikström-Grotell (Arcada)

Klo 15.25: Eteenpäin Työpeda-kehittämisessä – keskustelua edellä kuullusta

Tallenne: https://www.tyopeda.fi/videot/tyopeda-webinaari-11-10-2019


Tiistai 28.5.2019, klo 9.00–11.00

Kevätlukukauden viimeisessä Työpeda-webinaarissa keskustellaan integratiivisen pedagogiikan toimintaedellytyksistä ja siitä, miten luova jännite syntyy integratiivisessa pedagogiikassa.

Alustava ohjelma:

klo 09.00–09.05 Terhi Virkki-Hatakka (LUT) & Jouni Helin (JYU): Tervetuloa webinaariin

klo 09.05–09.25 Irma Kunnari (HAMK):  Millaisia luovia jännitteitä uusien toimintamallien kehittäminen on nostanut esiin? Väitöstutkimuksen Ammattikorkeakouluopettajat oman työnsä kehittäjinä tunnistamia menestystekijöitä ja jännitteitä

klo 09.25–09.45 Vesa Tuomela (HAMK): Lead your learning – cSchool of Business Design

klo 09.45–10.05 Ilkka Väänänen (LAMK): Huippuluovat itseohjautuvat ryhmät AMK-toiminnassa

klo 10.05–10.25 Reija Häkkinen ja Muru Linjala (JyU): Opiskelijoiden kokemuksia monitieteisen tiimityön haasteista projektikurssilla

klo 10.25-10.45 Marko Rintamäki (JAMK): WIMMA lab – sopivien oppimispolkujen löytäminen yksittäisille opiskelijoille, jotta jokainen on osa ryhmää

klo 10.45-11.00 Markku Ikävalko (LUT): Protype project at J.Hyneman Center –kurssin hankauspisteistä

klo 11.00 Webinaari päättyy

Tallenne: https://echo360.org.uk/media/8e85c484-6635-4e07-bd26-eee193caa27e/public


Työpeda & KOPE –webinaari: Seikkaillen työelämään

Tiistai 14.5.2019, klo 14.00–16.00

Ohjelma:

14.00–15.00 LUKA  – kokemuksia seikkailukasvatuksen opinnoista, Apulaisprofessori FT, KT, Ilkka Ratinen, Lapin yliopisto. Tallenne: https://youtu.be/U_KqYTO0x-E

15.00–16.00 Meta, mikro- ja makro-osaaminen työelämän näkökulmasta, yliopettaja Vesa Heikkinen, TAMK


Maanantai 6.5.2019, klo 14.00–16.00

Ohjelma:

14.00–14.15 Ajankohtaiset kuulumiset hankkeesta, Sanna Brauer, Oulun yliopisto ja Jouni Helin, Jyväskylän yliopisto

14.15–14.30 Sparrausta työskentelyyn, Maarit Virolainen, Jyväskylän yliopisto

14.30–14.45 Yleiset työelämätaidot – miten ne huomioidaan yliopistoissa ja mitä työnantajat odottavat? Eila Pajarre, Tampereen yliopisto (slidet)

14.45–15.00 Problem oriented project learning =PPL (The Roskilde Model), Sanna-Mari Vierimaa, Jyväskylän yliopisto, KUMU (slidet)

15.00–15.15 Problem solving – case: osaamismerkkien käyttöönotto yliopiston opintojaksolla. Sanna Brauer ja Pirkko Siklander, Oulun yliopisto (slidet)

15.15–15.30 Aalto Thesis Program, Niina Pitkänen, Aalto-yliopisto (slidet)

15.30–15.45 Työelämäläheistä opinnäytetyöprosessia edistäviä tekijöitä, Ilkka Väänänen, Lahden ammattikorkeakoulu (slidet)

15.45–16.00 Työelämälähtöisyys restonomien opetussuunnitelmissa - narratiivinen tutkimus 2019, Anne Törn-Laapio, Karoliina Väisänen ja Siru Lehto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu (slidet)

Tallenne: https://youtu.be/Dusx-pWGlCU

Lisämateriaalit:


Maanantai 15.4.2019, klo 14.00–16.00

Ohjelma:

14.00–14.15 Arja Pakkala (JAMK): Tervetuloa webinaariin – ohjelma ja orientointi

14.15–14.30 Päivi Tynjälä/Jouni Helin (JYU): Työpeda-hanke ja ajankohtaiset asiat koordinaattorilta 

Kartoitusvaiheen toimenpiteitä hankkeessa

14.30–14.45 Tarja Tuononen (HY): Opettajien osaamiskartoitus ja akateemisen asiantuntijuuden malli

14.45–15.25 Arja Pakkala (JAMK): Kartoitusvaiheen artikkelityö Hyvät ja kehitteillä olevat TE-pedagogiset käytänteet 

  • Case-esimerkit:
    • Työn opinnollistaminen, Annu Niskanen (JAMK)
    • Osaamismerkkejä ja oppimisanalytiikkaa, Sanna Brauer (OY) ja Henry Paananen (HAMK)
    • Työelämäyhteistyö opintojaksolla -koulutus opettajille, Terhi Virkki-Hatakka (LUT)

15.25–15.35 Keskustelua kartoitusvaiheen toimenpiteistä

15.35–15.50 Anne Hakala (JAMK): Joukkoistettu tulevaisuustyöskentely OPSin osaamisiin

15.50–16.00 Eteenpäin Työpeda-kehittämisessä


Tiistai 12.3.2019, klo 14.00–15.30

Ohjelma:

14.00–14.15 Jouni Helin (JYU): Tervetuloa & ajankohtaiset asiat (slidet)

14.15–14.35 Arto Ikonen (JYU): Avoimet lisenssit & julkaiseminen (slidet)

14.35–15.00 Eeva Kallio & Hannakaisa Isomäki (JYU): Voiko viisautta opettaa? Aiempia tutkimustuloksia ja projektimme esittely (slidet 1, slidet 2)

15.00–15.30 Päivi Tynjälä & Anne Virtanen (JYU): Työelämätaitoja kehittävä pedagogiikka (slidet)

Tallenne katsottavissa täällä.


Keskiviikko 13.2.2019, klo 9.00–11.00

Reittejä ja ratkaisuja edistämässä työelämätaitoja — julkaise ja jaa!

Ohjelma:

klo 09.00–09.15  Päivi Tynjälä / Jouni Helin (JYU):  Keskustelua, sparrausta ja pohdintaa julkaisuista (slidet)

klo 09.15–09.30  Camilla Wikström-Grotell (Arcada): Nordyrk-konferenssi julkaisufoorumina (slidet)

klo 09.30–09.45   Keskustelua ja kysymyksiä

klo 09.45–10.15  Laura Hirsto (UEF): Flipped Classroom menetelmänä Työpeda-hankkeessa (Flipping Finland -video & slidet)

klo 10.15–10.30  Elina Iloranta (Haaga-Helia): case Haaga-Helia; Work&Study, näyttöpäivät, osaaja-arviointikoulutus (video)

klo 10.30–10.45  Mervi Hernberg (Arcada): Yrittäjyys (työelämätaitojen oppiminen kampuksella) (slidet)

klo 10.45-11.00   Lopetus ja valmistautuminen TP2:n Turun seminaariin